ثبت نام

کارتون مطبوعاتی


1-شيوه هاي طراحي ذهني 

این سرفصل یکی از مهم ترین بخش های  طراحی در کارتون به شمار می رود. در این بخش  هنرجو با تعریفی ذهنی  طراحی آشنا شده  و در پی کشف  مفاهیم ذهنی طراحی است.

بخش اصول  طراحي ذهني در کارتون شامل موارد ذیل  می شود:

قاعده خلاصه كردن :خلاصه كردن با خط/ خلاصه كردن با سطح/ خلاصه كردن با حجم

قاعده منظم كردن (نظام هندسي) : منظم كردن با سطح

قاعده مدور كردن (نظام حلزوني): مدور كردن با خط / مدور كردن با سطح

قاعده اغراق : اغراق با خط/ اغراق با سطح/ اغراق با حجم

قاعده برش : برش سطح/ برش حجم

آنچه هنرجو می آموزد:

هنرجویان در سرفصل درسی «شیوه های طراحی ذهنی » ضمن آشنایی با مبانی  هنرهای تجسمی(نقطه، خط، سطح و حجم)، با کاربرد مبانی هنرهای تجسمی در طراحی آشنا می شوند. درک نقطه و خط و همچنین سطح و حجم یکی از اصولی ترین و مهم ترین عناصر شناخت هنرجویان از طراحی است.

 

2-شیوه های طراحی در کارتون

دراین سرفصل درسی،  هنرجو با شیوه های طراحی، مواد طراحی و از همه مهم تر با تفکر  طراحی  آشنا می شود.

در ابتدا با مروری بر تعریف طراحي، این سوال  مطرح می شود که چرا باید طراحی کرد ؟ 

در ادامه این سرفصل، هنرجو با شیوه های ساده سازی در طراحي آشنا می  شود که از آن جمله می توان به طراحی اشیاء / طراحي طبيعت/ طراحي حيوانات و طراحي فضا نام برد.

آشنایی با طراحي آناتومي انسان بخش دیگری از سرفصل شیوه های طراحی در کارتون است.

در این مرحله هنرجو ضمن آشنایی با  استخوانها و عضلات انسان، تمرین هایی را در خصوص  ساده سازی طراحی  از بدن انسان فرا می گیرد. که شامل مواردی همچون : طراحی از حالات مختلف بدن انسان، نحوه اتصال عضلات، طراحي از حركات دست و پا و ... است.

آنچه هنرجو می آموزد:

ساده سازی طراحی های پیچیده، ساده  سازی در طراحی از آناتومی بدن انسان، طبیعت و همچنین طراحی فضا از جمله مواردی است که هنرجو در این سر فصل درسی می آموزد.

 

3- طراحي كاراكتر(شخصیت پردازی):

 شاید یکی از متفاوت ترین و در عین حال  مهم ترین بخش طراحی  در  کارتون ، طراحی کاراکتر  است. در این سرفصل  هنر جو ابتدا با مرور شیوه های اغراق در طراحي (مروری بر سرفصل 1 و طراحی ذهنی) و پس از انجام تمرین های مرتبط، درباره چگونگي خلق كاراكتر هاي كارتوني، تغيير در چهره، تغيير در آناتومي نکاتی را می آموزد.

آنچه هنرجو می آموزد:

فراگیری شیوه های طراحی کاراکتر در کارتون مطبوعاتی

یکی از مراحل اصلی  آموزش کارتون در این درس گنجانده شده است. هنرجو  پس از  طی  کردن مراحل  طراحی و آشنایی با شیوه های طراحی در کارتون، در این مرحله  شیوه  ایده یابی و خلق  یک اثر کارتون(مفهومی) را  فرا می گیرد. در این درس ابتدا هنرجو با انواع کارتون و تاریخچه کارتون جهان و ایران آشنا می شود. تمام مواردی که یک هنرجوی  کارتون در این درس  می آموزد  در ادامه آمده است:  

تعريف انواع  کارتون 

آشنايي با تاريخ کارتون جهان و ايران

ارتباط  كارتون و معنا

روايت در كارتون

نماد ها در کارتون

قواعد و شيوه هاي ايده يابي درکارتون: كم كردن/ اضافه كردن/ بزرگ نمايي/ كوچك نمايي/ جدا سازي/ تغيير و ترتيب/ تكثير/ تقسيم كردن/ تلفيق/ وقف دادن/ تغيير وضعيت/ وارونه سازي/ كاربرد ديگر/ وحدت اضداد/ تركيب/ جايگزيني

 

 

 

 

مدرس : مجید ادیبی



مجيد اديبي، متولد 21فروردين 1361 در مشهد . فارغ التحصیل رشته مکانیک سیالات (گرايش تأسيسات) در دانشکده فنی پسران امام خمینی(ره) میبد ( یزد ) ، فارغ التحصیل رشته عکاسی خبری(مقطع کارشناسی)  از دانشگاه خبرنگاران مشهد، کارشناس ارشد رشته ارتباطات اجتماعی- دانشگاه آمل.

مبدع و دبیر سرویس طرح و کاریکاتورروزنامه شهرآرا مشهد(از 1388 تا 1390)

-كسب رتبه نخست بخش كاريكاتور – مسابقات ‌نخبگان حوزه هنري کشور (اشراق) تهران(1385)

-برگزیده نخستین جشنواره ترافیک و گرافیک- اردیبهشت 1396

عنوان برگزیده و کسب لوح تقدیر ویژه از نخستین جشنواره هنرهای تجسمی « بوم برکت » - شیراز(1391

-برگزیده نخستین جشنواره ترافیک و گرافیک- اردیبهشت 1396

-داوري جشنواره هنرهاي تجسمي خراسان رضوي در بخش كاريكاتور-1388

-داوري مسابقات فرهنگي هنري دانشجويان دختر سراسر كشور-1389

سابقه تدريس كاريكاتور(از سال 1385 تا كنون): حوزه هنري مشهد(1385)،‌ دانشگاه‌‌ فردوسي‌مشهد(1386-1388) – جهاد دانشگاهي مشهد(1387)،‌ دانشكده فني و حرفه‌اي دختران مشهد (الزهرا)(1386-1387)، مركز تربيت معلم «هاشمي نژاد» مشهد(1387)

اطلاعات دوره آموزشی

مدت دوره
26 ساعت
تعداد جلسات
13 جلسه
ظرفیت کلاس
15 نفر
هزینه ثبت نام
170000 تومان
شروع دوره :
1397-02-09
پایان دوره :
1397-03-22
برنامه هفتگی :
یکشنبه و سه شنبه 10-11:30