چگونه خبرنگار تخصصی شویم؟

نگاشتن درباره نرم خبر و سخت خبر، این روزها که بیش از هر زمان دیگری رسانه‌ها تلاش می‌کنند به سمت آن حرکت کنند اما هنوز هم ساماندهی خوب و مناسبی درباره آن نشده است، کار راحتی نیست

فرض کنیم که سردبیرتان به تازگی شما را در یک حوزه تخصصی به عنوان مثال در حوزه آموزش  خبرنگاری گمارده است. برای اینکه کارتان را  به خوبی انجام دهید چه مراحلی باید طی کنید؟

می خواهیم نگاهی بیاندازیم به مراحلی که شما باید پشت سر بگذارید تا به یک خبرنگار تخصصی خوب تبدیل شوید.

کسب آمادگی

اصلی ترین ویژگی برای خبرنگارانی که در یک حوزه خبری خاص فعالیت می کنند این است که، آنها بایدآگاهی بیشتری نسبت به آن حیطه خبری داشته باشند. شما در ابتدای ورود به یک حوزه تخصصی، معمولا چیزی بیشتر از افراد عادی راجع به آن حوزه نمی دانید.

اگر تصمیم گرفته اید به یک خبرنگار خوب تبدیل شوید، قبل از هر چیز لازم است ابزار مقدماتی کارتان را تدارک ببینید. بنابراین نه تنها در ساعات اداری بلکه در طول روز حتی اواخر هفته، تمرین و آمادگی از ملزومات کار شما به حساب می آید. 

شما باید، سوابق و پیشینه سوژه های کاری خود را مطالعه کرده و در خصوص آنها اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید. به عنوان مثال در حوزه آموزشی، می توانید به کتابخانه رفته و کتابها و مقالاتی راجع به پیشینه آموزش در کشورتان بخوانید. مراکز و دانشکده های تربیت معلم می توانند منبع اطلاعاتی خوبی برای شما باشند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مبلغان مذهبی نقش مهمی در تاسیس نظام آموزشی دارند. شما می توانید با این گونه مراکز مذهبی مکاتبه کرده و از آنها جزوه، کتاب و هر نوع اطلاعات دیگری را درخواست نمایید. اگر به آنها بگویید که هستید و اطلاعات را برای چه منظوری می خواهید، به احتمال زیاد بسیار مشتاق می شوند که کمکتان کنند و در این صورت، آنها در آینده نیز منبع اطلاعاتی خوبی برای شما خواهند بود. جزئیات آنها را در دفترچه مخاطبانتان یادداشت کنید.

شما باید با قوانین و مقررات نظام آموزشی آشنا باشید. نسخه ای از آیین نامه های آموزشی را تهیه و مطالعه کنید. از آنجا که متون حقوقی دارای ادبیات دشواری هستند، مطمئنا خواندنش برای تان آسان نخواهد بود، بویژه اگر به زبان مادری تان نوشته نشده باشد. به وزارت آموزش و پرورش سری بزنید، شاید آنها خلاصه ای از متون حقوقی مرتبط با حوزه تان (به زبان ساده) را داشته باشند و در اختیارتان قرار دهند. نزد یک حقوقدان هم می توانید بروید تا او برای شما مفاهیم حقوقی مندرج در آن قانون را شرح دهد. این کار، در عین حالی که ساده نیست اما ضروری است، بویژه اگر بخواهید در مصاحبه تان پرسشهای هوشمندانه ای بپرسید و به مخاطبانتان توضیح دهید که چه اتفاقاتی و چرا در نظام آموزشی کشور روی می دهد.

به زبان ساده، باید بدانید "کی به کی است". وزیر آموزش و پرورش کیست و معاونان و مدیرکل هایش چه کسانی هستند، معلمان فعال و تاثیرگذار کدامها هستند، آیا سازمانی وجود دارد که منافع معلمان، دانش آموزان و والدین را پیگیری کند، اگر چنین است، روسای آن چه کسانی هستند؟ تمام این افراد باید در فهرست مخاطبان شما قرار بگیرند.

شما همچنین باید با ساختار سازمانهای حوزه خبری خود آشنا باشید، رابطه وزیر، معاونان و مدیران کل در بوروکراسی اداری چگونه است، چه کسی بیشترین قدرت را در اختیار دارد، چه کسی می تواند به دیگری دستور بدهد، هر تصمیم در چه سطحی اتخاذ می شود و در ساختار سازمانی چه کسی آن را اجرا می کند. هنگامی که شما ساختار سازمانی ادارات را درک کنید، آنگاه می دانید که برای کسب یک خبر خاص، نزد چه مقامی باید بروید. همچنین شما می توانید به صورت شفاف به مخاطبانتان توضیح دهید که این سیستم چگونه فعالیت می کند.

باید از هر فرصتی استفاده کنید تا دانش و آگاهی از حوزه کاری خود را افزایش دهید. درباره سوژه هایتان کتاب و مجله بخوانید. در همایشها شرکت کنید. اگر کلاسهای دانشگاهی پاره وقت در این زمینه برگزار شد، در آن شرکت نمایید. هر چه بهتر سوژه را درک کنید، بهتر می توانید آن را گزارش دهید.